Ukrajinské matky vyvolaly živou diskusi

4. 5. 2022, 15:00
MFF Praha - Febiofest

Velmi živá diskuse se rozběhla po předpremiéře snímku 107 matek, který na MFF Praha – Febiofest doprovodili kameraman Havel Parkán a producenti Katarína Tomková, Jiří Konečný a Ivan Ostrochovský, zároveň spoluautor scénáře oceněného na festivalu v Benátkách. Snímek už 5. května vstupuje do českých kin.

Jak slovenský název Cenzorka napovídá, film měl být původně dokumentem o komických příkladech cenzury. „Kameraman Martin Kollár na letišti v Saudské Arábii objevil, že v západních módních časopisech tam překreslují části těl žen v minisukních. Chtěli jsme najít víc podobných absurdních příkladů cenzury a já přišel s paní, která čte milostné dopisy v mužském vězení. Jeli jsme na Ukrajinu, kde to bylo nejblíž, a našli tam Irinu. Akorát mužská basa nás nebavila. Hned vedle ale byla ženská věznice, kde bydlí i malé děti do tří let. To nás zasáhlo,“ vysvětlil genezi snímku režiséra Petera Kerekese jeho spolupracovník a kamarád Ivan Ostrochovský.

Výsledek stírá hranici mezi dokumentem a hraným filmem a tvůrci nechali na debatě diváky hádat, které postavy ztvárnily ve filmu neherečky a které herečky. Filmaři do věznice chodili dva roky před natáčením a poslouchali příběhy žen. „Většinou to byly vražedkyně ze žárlivosti, Peter teď s oblibou říká, že se tam naučil, že ženy se nemá podvádět. Ale nakonec nás nejvíc zajímalo téma mateřství,“ vyprávěl spoluscenárista. Řeč přišla i na současný osud ukrajinských žen z filmu. „Tu basu chvíli po našem natáčení zrušili a část těch žen teď sedí v Charkově. Jenže na rozdíl od civilistů z něj nemůže jen tak odejít,“ uvedl Ivan Ostrochovský.

Vyberte si z programu


Newsletter