Na úvod setkání vystoupila vedoucí kanceláře Kreativní Evropa - MEDIA Daniela Staníková s tím, že rozpočet pro nové programové období ještě není kvůli koroně schválený. "Ten navržený je o 17 % vyšší než ten předchozí, což je ale málo, kvůli financím bylo odmítání 30 % projektů,” uvedla s tím, že Evropský parlament by nový rozpočet snad mohl ještě navýšit.
Samotnou debatu nazvanou Český film na mezinárodních festivalech: A co dál? načala Markéta Šantrochová připomínkou nedávného festivalu v Benátkách, který svou organizaci dobře zvládl. “Berlinale se stále připravuje i na základě zkušeností jiných. Potvrdilo se, že filmový obor je soudržný a předává si informace,” chválila šéfka CFC.
Všichni přítomní se shodli, že fyzické filmové akce nejde zcela nahradit virtuálními. “On-line možná může suplovat distribuci, ale ne festivalové uvedení, s nímž je spojený i určité psychologický efekt. Na festivalech si lidi udělají na film čas, věří dramaturgii, nesází na jistotu, otevřou se ve vnímání filmu. To je pro mě podstata festivalu,” myslí si Jiří Konečný, který také přidal svou dobrou zkušenost ze zářijové přehlídky ve Zlíně.
Slávek Horák podotkl, že film se lépe prodává, pokud ho sales agenti vidí s živým publikem. “Festivaly hodně pomáhají tomu, aby se méně mainstreamové filmy prosadily. Vytváří prostředí pro debaty a kultivaci názorů, nejen mezi diváky a tvůrci, ale už jen tím, že na nich lidi týden žijí filmy a baví se o nich.”